وقتی یک کمپین تبلیغات آنلاین را آغاز (Run) میکنید، کار شما تمام نشده است. در واقع میتوانیم بگوییم بخش جذاب کار تازه شروع شده است! این بخش جذاب بهینهسازی کمپین با استفاده از پارامترها است. اگر زیر نظر داشتن پارامترها و بهینهسازی آنها را جدی بگیرید، کمپین موفقتری خواهید داشت. سوالی که در این مقاله به آن پاسخ میدهیم این است: کدام پارامترها را بهینه کنیم؟
گوگل آنالیتیکس: یار همیشگی
اطلاعاتی که دارید را میتوانید از گوگل آنالیتیکس خروجی بگیرید و بررسی کنید. در کل پارامترهایی که باید زیر نظر بگیرید در سه دسته تقسیمبندی میشوند:
پارامترهای جذب کاربر (Acquisition)
این پارامترها مشخص میکنند که چند نفر با کمپین شما به نوعی ارتباط برقرار کردهاند. پارامترهایی که در این دسته اهمیت دارند شامل موارد زیر هستند:
تعداد کاربرها: تعداد کاربرهایی که از صفحهی فرود مورد نظر بازدید کردهاند.
کاربران جدید: تعداد کاربرانی که برای اولین بار بازدید کردهاند.
سشن (Session): این پارامتر توسط گوگل آنالیتیکس اندازهگیری میشود. هر کاربری که وارد سایت شما میشود، یک سشن حساب میشود. این سشن زمانی که ۳۰ دقیقه بگذرد و کاربر با وبسایت تعاملی نکند، یا از لینکی دیگری وارد وبسایت شود، تمام میشود و در دفعهی بعد ورود (یا ورود از طریق لینک دوم) سشن جدیدی شروع میشود. به طور خلاصه و ساده، میتوان گفت که هر بازدید از وبسایت شما یک سشن محسوب میشود.
در یک کمپین تبلیغات همسان، این پارامترهای جذب کاربر هم میتواند به شما کمک کند:
ایمپرشن (Impression): تعداد افرادی که تبلیغ شما را دیدهاند.
نرخ کلیک (CTR): تعداد کسانی که روی تبلیغ کلیک کردهاند تقسیم بر تعداد ایمپرشن. بهینهسازی نرخ کلیک باعث میشود CPC یا هزینه به ازای هر کلیک برای شما کاهش پیدا کند و کمپینتان بهینه شود.
منبع ترافیک وبسایت: کاربران وبسایت شما از کجا به وبسایتتان آمدهاند؟ شبکههای اجتماعی، گوگل یا سایتهای ناشر تبلیغات؟
این پارامترها نشاندهندهی این هستند که کمپین شما چقدر توانسته آگاهی برند (Brand Awareness) برایتان به ارمغان بیاورد؟ اگر میبینید این پارامترها چنگی به دل نمیزنند و پایین هستند، باید بفهمید که کمپین شما در رساندن صدای خودش به کاربران و درگیر کردن آنها ضعیف عمل کرده است.
وقتی این اعداد پایین است، چاره چیست؟
کلمات کلیدیتان را تغییر بدهید
اگر کمپین گوگل ادوردز دارید، کلمات کلیدی که هدف گرفتهاید را تغییر بدهید. برای تحقیق کلمات کلیدی میتوانید از ابزار Keyword Planner استفاده کنید.
CTA یا کال تو اکشنهایتان را بهینه کنید
کال تو اکشنهایتان را واضح کنید: شاید کاربران دلیل محکمی برای کلیک روی تبلیغ شما پیدا نکردهاند. باید این دلیل را ایجاد کنید. (در مورد کال تو اکشن بیشتر بخوانید)
محتوای کمپین را بهینه کنید
یکی از کارهایی که در این شرایط به شما کمک خواهد کرد، بهینهسازی محتوای کمپینتان است. اگر میخواهید بدانید عکسهایتان را چطور انتخاب کنید مطلب تصویر در تبلیغات همسان را بخوانید.
پارامترهای مربوط به رفتار کاربر
این پارامترها به شما میگویند که کاربر چگونه با سایت شما تعامل میکند. این پارامترها شامل موارد زیر هستند:
نرخ پرش (Bounce Rate): درصد کسانی که وارد سایت شدهاند اما بدون هیچ اکشنی (مثلا بازدید از صفحات دیگر) از آن خارج شدهاند.
Pageviews Per Session: تعداد متوسط صفحههایی که توسط هر سشن بازدید شدهاند.
مدت زمان هر سشن: مدت زمان متوسطی که بازدیدکنندهها در وبسایت گذراندهاند.
ممکن است که پارامترهای جذب کاربرتان بالا باشد، اما اگر این پارامترها چنگی به دل نزنند، به این معناست که ترافیک ورودی شما چندان باکیفیت نبوده و وبسایت برای کاربران جذاب نبوده.
اگر این پارامترها پایین بود چاره چیست؟
بهینهسازی صفحه فرود (Landing Page)
صفحه فرود تبلیغتان را بهینه کنید. آن را ساده طراحی کنید و کاری کنید که ناوبری برای کاربر ساده باشد. (در مورد بهینهسازی صفحه فرود بیشتر بخوانید.)
تبلیغ در فضای وبسایتهای معتبر ایرانی در مدیااد
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
همان طور که جذب و درگیر کردن کاربران در مرحلهای که تبلیغ را میبینند نسبتا راحت است، تبدیل کردن آنها به لید به مراتب سختتر است. پس توجه داشته باشید که کار شما در این مرحله چندان راحت نیست.
پارامترهای مربوط به نرخ تبدیل
این پارامترها آنهایی هستند که معمولا برای ما بیشتر از همه مهم هستند. مرحلهی تبدیل در واقع آخرین مرحله از قیف فروش است. (درباره قیف فروش بیشتر بخوانید) پارامترهای این دسته عبارتند از:
تعداد تبدیل: تعداد کسانی که وارد سایت شدهاند و اکشن مورد نظر شما مثل خرید یا ثبت نام در خبرنامه را انجام دادهاند.
نرخ تبدیل: تعداد کسانی که اکشن را انجام دادهاند تقسیم بر کسانی که از سایت بازدید کردهاند.
اگر این پارامترها پایین باشد باید چکار کنید؟
تحقیقات بازار را دستکم نگیرید!
باید مشتری بالقوهتان را بهتر بشناسید تا بتوانید کیفیت کمپینتان را بالا ببرید و کاربران باکیفیت دریافت کنید. باید بفهمید چالشهای آنها چیست و چه نیازهایی دارند؟ اگر بتوانید در این موارد به هدف بزنید، قطعا مشتریان بالقوه زیادی جذب خواهید کرد.
صفحه فرودتان را تغییر بدهید
شاید کمی تغییرات خلاقانه در صفحه فرود بتواند به شما کمک کند. مثلا تجربهی مشتریان پیشینتان را بکذارید و اطلاعات مربوط به کسبوکارتان را کامل کنید.
بهینهسازی در جزئیات اتفاق میافتد!
اگر کمپین تبلیغات آنلاین شما نتیجهای که انتظارش داشتید را نداشته، باید در کلیت کارتان تجدید نظر کنید. شروع کنید و همه چیز را از کوچکترین المانها بهینه کنید. حتی در حالتی که کمیپن شما خوب پیش میرود، باز هم ممکن است از همهی فرصتهایتان استفاده نکرده باشید، که با بهینهسازی میتوانید از آنها استفاده کنید.
پس شروع به زیر نظر گرفتن این پارامترها بکنید و برای افزایش هر کدام تاکتیکها و استراتژیهایتان را بنویسید. هیچ چیز خوشحالکنندهتر از یک کمپین تبلیغات آنلاین موفق برای کسبوکارتان نیست!
۲۷ راهکار برای افزایش ترافیک وب سایت